|
Què és
La panera dels tresors és una proposta de joc
adreçada als infants de 6 a 10/12 mesos. En aquesta edat poden estar-se
asseguts, però encara no es desplacen gaire del lloc.
És una activitat d'exploració. Per fer-la cal
omplir una panera de vímet amb objectes d'ús quotidià escollits amb la
finalitat de proporcionar estímul i experiència als cinc sentits de
l'infant: la descoberta i el desenvolupament del tacte, el gust,
l'olfacte, l'oïda, la vista i del sentit del moviment del cos.
Es tracta d'un recull especial de materials, no
de joguines, que podem trobar per casa, confeccionar, recuperar dels
comerços o bé comprar. Altres materials no donarien a l'infant
referències tan precises de superfície, pes, temperatura, forma, color,
olor, so, consistència, etc.
La panera dels tresors proporciona a l'infant l'oportunitat d'interessar-se per moltes coses que té al davant.
Assegut al costat de la panera pot desenvolupar
millor la seva capacitat de coordinar ull, mà i boca, pot accedir més
fàcilment als objectes i portar-los a la boca per conèixer-los.
Segur que quan l'infant agafa un objecte i l'examina, el xuma o el mossega, el seu pensament es pregunta: Què és això?
Un assortiment satisfactori dóna resposta a la
seva constant pregunta. Li facilita de poder triar allò que més
l'interessa i afavoreix la curiositat innata per descobrir les qualitats
i novetats de les coses.
Amb la panera dels tresors l'infant aprèn sol i
per ell mateix. L'adult, amb la seva presència i atenció, li dóna
seguretat i confiança.
Com s'organitza
Els objectes es trien un per un segons la seva
qualitat: fusta, vímet, metall, palla, objectes naturals, etc.; i es
posen en una panera de vímet dur d'uns 35 centímetres de diàmetre i 8
d'alçària. És important que la panera sigui sòlida, plana, estable i
sense nanses. El nen s'hi ha de poder repenjar còmodament sense que se
li tombi.
La panera s'omple completament amb un mínim de
seixanta objectes. Aquest és l'assortiment satisfactori. La presentarem
al nen sempre d'una manera atractiva i així la mantindrem. La selecció
dels materials es farà amb objectius creatius i renovadors, pensant i
planejant com podem donar als infants la millor «dieta mental»,
equilibrada i estimulant.
És convenient tenir la panera en un racó
estable de la sala de joc dels petitons, sobre una catifa. Un lloc propi
on puguin jugar còmodament tres nens alhora com a molt, asseguts ben a
prop al voltant de la panera, per què puguin accedir molt fàcilment als
objectes amb les mans, sense risc de desequilibrar-se. Cal evitar
interferències i afavorir sempre la lliure exploració, manipulació,
concentració i atenció.
Durant l'estona de joc amb els objectes de la
panera, ajudem els petits a establir els primers contactes,
comunicacions i interès entre ells a través del joc. Els objectes de la
panera són autèntiques eines d'aprenentatge que s'han de respectar com a
tals, tot i que molts són utensilis domèstics habituals o materials de
la natura sense cap finalitat concreta.
Quan es fa una activitat com aquesta a l'escola
bressol, es prepara amb l'interès, la reflexió i la col·laboració de
tots els membres de l'equip, pensant també quina és la millor manera que
els pares hi participin i s'impliquin en la recol·lecció dels objectes i
en l'observació de l'evolució del seu fill.
És important i necessari observar quines són
les preferències, processos, activitats i actituds dels infants amb cada
objecte per saber amb quin criteri farem la renovació del material. Es
renovaran només uns quants objectes periòdicament. Els d'abans seran
punts de referència per als nens, i els nous seran l'estímul que els
farà mantenir-se actius, creatius i divertits.
Tots els objectes escollits s'han de poder
rentar diàriament i cal tenir cura de mantenir-los en bon estat i anar
eliminant allò que es faci malbé. Cal renovar-los amb certa freqüència:
la presència massa perllongada d'un mateix objecte no estimula l'interès
del nen ni satisfà la seva curiositat d'exploració.
L'adult seurà a prop d'on juguen els infants en
una cadira ni massa alta ni massa baixa, per tal que li permeti
mantenir-se a una distància òptima per observar el joc, sense interferir
l'acció dels nens i donant-los seguretat amb la seva mirada i la seva
presència, atenta i interessada, receptiva i disponible a tots els
infants.
|
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario